Als we hadden geweten wat het concept van deze film was, waren we hem waarschijnlijk vroeger gaan bekijken. Een blik op de filmposter plantte terstond het idee in ons hoofd dat deze film gelijkaardig is aan The Good Sheperd (R. De Niro, 2006), dewelke een goede maar - excuseert u ons - ongelooflijk saaie en politiek correcte film is, waar wij na een half uur wel genoeg van hadden. Toch acteert dezelfde Matt Damon daar niet slecht en kan de regie niet ondermaats worden genoemd. The Adjustment Bureau bevat ook een puike Matt Damon en een goede regie, maar óók een boeiend verhaal met veel inhoud.
Toch kregen we bij aanvang Matt Damon te zien in een politieke rol. Hij speelt een ambitieuze kandidaat voor de Senaatsverkiezing en alles lijkt van een leien dakje te lopen, totdat hij de mysterieuze Elise ontmoet (Emily Blunt). Hij ziet haar, hij wil haar, hij mag haar niet zien.
We vallen meteen met de deur in huis: dit is het regisseursdebuut van George Nolfi, die enkel al scripts heeft verzorgd voor films als Ocean's Twelve (S. Soderbergh, 2004) en The Bourne Ultimatum (P. Greengrass, 2007). Er zijn talloze voorbeelden van films die een bekwaam regisseur hebben maar een diepgaand verhaal ontberen. En vaak genoeg treedt een scriptschrijver uit zijn eigen schaduw en waagt zich aan een film, wat meestal resulteert in een uitstekend debuut. Dat is net hetzelfde bij deze George Nolfi, die met The Adjustment Bureau een zeer mooi werkje aflevert. Matt Damon kampt met nogal veel tegenstanders in de wereld van de cinematografie, maar je kan niet zeggen dat hij zich niet inleeft in zijn rol. Ook de mooie Emily Blunt, beter bekend van The Devil Wears Prada (D. Frankel, 2006) en Dan in Real Life (P. Hedges, 2007) past in haar rol van onwetende en bezorgde wederhelft van David Norris (Damon). Maar de leukste rollen zijn weggelegd voor bad guys (die nog niet zo bad zijn after all) John Slattery en onze favoriete Terence Stamp (u kent hem waarschijnlijk nog als Chancellor Valorum in Star Wars I: The Phantom Menace of de goofy sekteleider in Yes Man!).
Het concept doet ons vaag terugdenken aan het meesterwerk van Peter Weir The Truman Show uit 1998, waarin Jim Carrey in een levensgrote voor televisie ontworpen wereld leeft en waarin hij dagelijks tussen andere acteurs 'speelt' zonder er besef van te hebben. The Adjusmtent Bureau heeft niets met een virtuele wereld te doen, maar voegt wel een sci-fi of mystery-noot toe aan de overigens goede thriller. Zo wordt ons leven gecontroleerd door de mannen in maatpak mét hoeden van The Adjustment Bureau. Zij beantwoorden aan een onbekend heerschap, waarbij ze - als het over hun meester gaat - steeds omhoog kijken. Wanneer David van zijn voorbestemde lot afwijkt door Elise's pad toevallig te kruisen en besluit haar nummer te vragen, grijpt The Bureau in, eerst onder leiding van Richardson (Slettery) en wanneer die gefaald heeft schakelt men de gekwalificeerde Thompson (Stamp) in. Als we u meer meegeven van de plot zouden we te veel verklappen, want ook al gaat het er soms net een tikje over - David komt op zijn kantoor en ziet al zijn collega's in versteende pose gescand worden door enkele zwarte mannen die iets weg hebben van zwaar gepantserde LAPD-officers - het idee en de uitwerking van het verhaal is om duimen en vingers bij af te likken, voor elke sci-fi/thriller fan dan toch.
Om af te sluiten hoeven we u al vast niet meer te vertellen dat dit een film is die de moeite is om te gaan bekijken. Meer dan de moeite. Het is geen wereldklasse, geen Oscarmateriaal, hoewel Inception wel enkele Oscars won... De film is tussen haakjes gebaseerd op een kortverhaal van sci-fi meester Philip K. Dick, u allen bekend van Blade Runner, Total Recall, The Minority Report... die allemaal beloond werden met een verfilming, hoewel 'beloond' misschien niet het juiste woord is in het geval van Totall Recall. Voor de liefhebbers van sci-fi of mystery thrillers is dit verplichte kost, voor de doordeweekse cinemabezoeker is het een amusante film, die origineel is, net binnen de grenzen van clichés blijft, goede acteerprestaties bevat en vooral een zeer goede opbouw in zich draagt: knap debuut van George Nolfi. Oh ja, en voor de muziekliefhebbers: Thomas Newman werd voor de score ingehuurd. Daar maken wij ostentatief een vreugdesprongetje bij.
Ons oordeel: ★★★★
The Adjustment Bureau / VS 2011 / Regie: George Nolfi / Scenario: George Nolfi, naar het kortverhaal Adjustment Team van Philip K. Dick / Met: Matt Damon, Emily Blunt, Terence Stamp, Anthony Mackie, John Slattery e.a. / 106 min.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten